Poradna - Jak vybrat kolečka do kolečkových bruslí

Kolečka
Velikost koleček
Obecně platí:
Větší kolečka = vyšší rychlost, delší rám a vyšší těžiště > horší obratnost a stabilita.
Menší kolečka = nižší rychlost, kratší rám a nižší těžiště > lepší obratnost a stabilita.
U dospělých fitness bruslí se používají tyto velikosti koleček:
méně než 80 mm - v současnosti se menší kolečka používají na fitness brusle zcela vyjímečně. Menší velikosti koleček můžeme najít na starších modelech bruslí, speciálních modelech bruslí (freestyle, in-line hokej), dětských bruslích a vyjímečně u nejnižšších modelů fitness bruslí vhodných pro úplné začátečníky.
80 mm - nejnižší modely fitnes bruslí. V současnoti nejmenší běžně používaná velikost koleček u dospělých fitness bruslí. Vhodné pro začátečníky a rekreační bruslaře. Nejčastěji osazeno ložisky ABEC/ILQ/SG 5. Vhodné pro rekrační bruslení.
84 mm - začátečník až středně pokročilý bruslař nebo bruslař vyhledávající obratnější fitness brusli. Střední model fitness bruslí. Nejčastěji osazeno ložisky ABEC/ILQ/SG 7.
90 mm - vyšší modely in-line bruslí. Vhodné pro zkušenější bruslaře vyhledávající rychlejší jízdu. Nejčastěji osazeno ložisky ABEC/ILQ/SG 9.
100 mm - vhodné pro rychlou jízdu a dlouhé vzdálenosti. Vyšší modely in-line bruslí vhodné pro zkušené bruslaře s dobrou technikou. Nejčastěji osazeno ložisky ABEC/ILQ/SG 7 nebo 9.
110 mm - vhodné pro rychlou jízdu a dlouhé tratě. Tato velikost se častěji používá na závodní a semi-race brusle. Vhodné pro velmi zkušené bruslaře s výbornou technikou.
125 mm (vždy je rám se 3 kolečky) - v současnosti největší kolečka používaná na fitnessové, sportovní a závodní bruslení. Používají se vždy jen na tříkolečkové brusle. Velmi rychlé brusle pro velmi zkušené bruslaře s výbornou technikou a silovými dispozicemi.
Počet koleček
2 kolečka - 2 kolečka se používají u speciálních modelů jako např. nordic brusle (brusle s nafukovacími kolečky vhodné do terénu), kolečkové lyže nebo u aggressiv bruslí.
3 kolečka - 3 kolečka jsou v posledních letech velmi populární pro svůj poměr rychlosti a obratnosti. Díky tomuto osazení je možno použít velká a rychlá kolečka a zachovat krátký a obratný rám. Zároveň se díky tomuto setupu podařilo zvětšít maximální velikost koleček u závodních bruslí na 125 mm ( osazení 4 x 125 mm má již příliš dlouhý rám a v současnoti se pro tuto nevýhodu nepoužívá). Osazení třemi kolečky se používá také u nejmenších dětských bruslí pro snížení hmotnosti a zkrácení rámu vůči malé dětské botě.
4 kolečka - běžně používaný počet koleček zaručující dobrý poměr rychlosti, přilnavosti a obratnosti. Používá se na všechny typy in-line bruslí. Maximální velikost koleček tohoto setu je v současnoti 4 x 110 mm.
5 koleček - 5 koleček můžeme najít u straších modelů závodních bruslí a speciálních modelů zaměřených na downhill (sjezd z kopce) a alpine slalom (simulace alpského lyžování na inline bruslích).
kolečka" width="200" height="124" />
kolečka" width="125" height="133" />
kolečka" width="133" height="133" />
kolečka" width="164" height="124" />
Kvalita a tvrdost koleček
Základní rozdělení koleček dle typu bruslí:
Fitness kolečka
Freestyle/freeskate kolečka
Aggressive kolečka
Speed kolečka (rychlobruslení)
In-line hokejová kolečka
Trekové kolečka (Squad)
Nordic kolečka (nafukovaci nebo PU kola používaná na terénní brusle)
kolečka" width="169" height="169" />
Nejdůležitějšími parametry koleček jsou:
Materiál koleček
Tvrdost koleček
Dalšími parametry jsou:
profil kolečka
váha
konstrukce středu kolečka
Materiál
Základním materiálem pro výrobu in-line koleček je polyurethan (PU). Kvalitu koleček pak určují příměsi do PU přidávané. Výsledný materiál kolečka výrazně ovlivňuje kvalitu jízdy a cenu koleček.
Nejlevnější brusle mají kolečka z PVC, takové brusle rozhodně nedoporučujeme ani neprodáváme, protože jsou pro bruslení nevhodné.
U nejvyšších modelů koleček se používá tzv. duální směs. U těchto koleček je vnitřní část PU hmoty z měkčího materiálu, což zajistí lepší přilnavost a odraz. Svrchní část je z tvrdšího PU, který zajistí dobrou valivost a životnost.
Speciální směs PU se dělá pro kolečka určené do deště, která zaručuje dobrou přilnavost i na mokrém povrchu. Cena takových koleček je však poměrně vysoká a používají se převážně pro závodní bruslení.
Kvalita PU směsi koleček určuje:
přilnavost (grip)
valivost (odpor > rychlost)
tlumení nerovností
životnost
Tvrdost koleček
Obecně platí:
Tvrdší kolečko = vyšší rychlost, menší opotřebení, horší přilnavost, horší tlumení nerovností.
Měkčí kolečko = nižší rychlost, větší opotřebení, lepší přilnavost , lepší tlumení nerovností.
Označení tvrdosti:
a) nejběžněji používané je označení tvrdosti číslem a písmene A (např. 82 A) - měření se provádí pomocí přístroje durometr, písmeno A označuje jednotky a měří se faktická tvrdost materiálu. U fitness bruslí je běžně používaná stupnice tvrdosti cca od 80 do 87 A a stoupá vždy po jednom stupni. Čím je číslo vyšší, tím je kolečko tvrdší a vhodnější na rychlejší jízdu.
b) méně časté je označení tvrdosti písmenem F a číslem 0-3 (např. F 3) - Stupnice footprint vznikla z důvodu, že označení PU tvrdosti pomocí durometru neobsahuje všechny proměnné důležité pro kolečkové bruslení. Čím je číslo vyšší, tím je kolečko měkčí - F 0 je tedy nejtvrdší a F3 nejměkčí. Jedná se o specifické označení některých výrobců. Zároveň se jedná o specifické označeních konkrétní řady koleček. Kolečka o tvrdosti F1 určené na dráhu budou mít jinou tvrdost a jiné vlastnosti než kolečka F1 určená na asfalt.
Tvrdost se také liší dle použití koleček. Vyrábějí se speciální měkká kolečka na umělé povrchy (in-line hokej, rychlobruslařské dráhy) nebo naopak extrémně tvrdá kolečka vhodná na agresivní styl jízdy.
Orientační převedení tvrdosti koleček určených na asfalt (durometr > footprint):
F0 = 88A
F1 = 86A
F2 = 84A
F3 = 82A
Pozor ! Údaje o tvrdostech jsou orientační a velmi záleží na konkrétní kvalitě koleček. Výrazně dražší kolečko může mít při stejné tvrdosti výrazně lepší vlastnosti. Může se tak stát, že dražší kolečko s kvalitnější směsí o tvrdosti 86A bude mít lepší přilnavost a pohlcování nerovností při zachování lepší rychlosti a nižší míry opotřebení než levné kolečko s označením tvrdosti 84A.
Profil koleček
Při nákupu koleček můžete také přihlédnou k profilu koleček. Profil jednotlivých koleček se ale spíše liší v návaznosti na konkrétní typ brusle a disciplínu, pro kterou je brusle určena. Zároveň jsou rozdíly v profilu u běžných bruslí malé a tím pro jízdu relativně málo znatelné.
Obecně platí:
širší profil koleček = lepší stabilita a přilnavost, ale nižší rychlost. Z tohoto důvodu se širší profily koleček používají spíše u freestyle a aggressive bruslí.
užší profil koleček = vyšší rychlost díky menší kontaktní ploše s vozovkou a tím i nižšímu tření. Užší profily se používají u fitnessových a závodních bruslí.
Váha koleček
Váha koleček se řeší spíše u závodních bruslí, semi-race bruslí na dlouhé tratě nebo u modelů, kde je kladen důraz na co nejnižší váhu brusle. U závodních koleček se tak často můžete setkat i s údajem o váze. U běžných fitness modelů se váha příliš neřeší ani neuvádí.
Střed koleček
střed koleček ovlivňuje především váhu, tvrdost a odraz. U závodních bruslí může lépe konstruovaný střed zajistit lepší odraz a přilnavost. U freestyle bruslí se používá plný střed, který je konstruován tak, aby byl odolný při skocích, dopadech a podobných tricích. Fitness bruslaři střed kolečka příliš neřeší, vliv na jízdní vlastnosti brusle je většinou zanedbatelný.
záleží, jaké máte brusle, většinou to nejde, pokud ano, bývá to textem označeno na rámu, např. max. wheel size 90mm.
Strnad Lukáš
Inline Centrum