Ložiska a maziva od Powerslide

text: Vojta / inline Centrum - Největší prodejna bruslí v EU.
Standardy ložisek
ložiska jsou srdcem a duší inline a kolečkového bruslení.
Bez nich se nikam nerozjedete a jejich přesnost a kvalita mohou významně ovlivnit váš bruslařský výkon. Správné ložisko může být rozdílem mezi vítězstvím a prohrou v závodě, protože vám poskytne vyšší maximální rychlost a zároveň sníží námahu potřebnou k dosažení špičkového výkonu.
ložiska 608 Standard

Ložisko 608 je pravděpodobně nejpopulárnější a dokonce i standardem pro většinu druhů inline bruslení, roller bruslení a dalších kolečkových sportů. Jde o typ jednořadého kuličkového ložiska s hlubokou drážkou, které bylo původně vyvinuto pro průmyslové účely. Označení 608 vychází z výrobního systému, kde číslo 60 označuje sérii výroby a číslo 8 vnitřní průměr ložiska. ložiska 608 dokážou udržet vysokou rychlost po dlouhou dobu a jsou také snadná na údržbu.
Jak už bylo řečeno, ložisko 608 má vnitřní průměr 8 mm, vnější průměr 22 mm a šířku 7 mm. Je třeba poznamenat, že u některých čtyřkolek se občas stále najdou i ložiska velikosti 607. Ačkoliv se může zdát, že velikost hraje roli, v tomto případě není žádný technický rozdíl mezi ložisky 607 a 608.
Ve značce Wicked se soustředíme na 608, protože jde o jasný standard pro většinu inline a roller bruslí. Díky jejich oblibě je na trhu k dispozici široká nabídka ložisek 608 s různou přesností a odolností, což usnadňuje výběr ideální varianty podle vašich potřeb a bruslařského stylu.
ložiska 688 Standard

Ložisko 688 sdílí vlastnosti populárního ložiska 608, má ale menší vnější průměr, zatímco vnitřní průměr zůstává 8 mm. Oproti 608 je tedy užší a tenčí, což výrazně snižuje hmotnost. Menší ložiska zlepšují akceleraci a maximální rychlost, ale jsou více náchylná na nečistoty, vodu a prach, a proto vyžadují pečlivější a častější údržbu. Aby bylo možné ložiska 688 správně používat, kola potřebují speciální středy nebo adaptéry pro montáž do běžných nábojů kol.
Na začátku století bylo mezi bruslaři oblíbené používat ložiska 688 ke snížení hmotnosti a někteří rychlobruslaři na inlinech je používají dodnes, pod názvem mini ložiska. Po určitou dobu byla ložiska 688 velmi populární pro osazení kol o velikosti 80 mm a 84 mm, a to díky použití adaptérů a speciálních distančních vložek. Tehdy se totiž jezdilo na bruslích s 5 kolečky, což znamenalo více ložisek a tedy i vyšší hmotnost – a právě 688 pomohlo tuto hmotnost snížit.
Ačkoliv se ložiska 688 stále u některých bruslařů používají, ložisko 608 se díky postupnému zvětšování průměrů koleček stalo dominantním standardem. Navíc je mnohem jednodušší a dostupnější najít vhodné distanční vložky pro ložiska 608 než pro 688.
ložiska 6001 Standard
Ložisko 6001 je větší ložisko, které se často používá u některých SUV inline bruslí kvůli jejich větším kolům s nafukovacími pneumatikami o průměru 7" (175 mm) nebo 8" (200 mm) a také kvůli náročnějším podmínkám tohoto sportu.
Zatímco populární ložisko 608 je skvělé pro většinu druhů inline bruslení, 6001 je ideální pro ty nejpokročilejší a nejnáročnější formy SUV bruslení.
Konstrukce ložisek

V průběhu let se materiály a technologie dostupné v ložiskovém průmyslu výrazně posunuly vpřed. Jedním z populárních vývojových kroků bylo snížení počtu kuliček uvnitř ložiska, aby se zmenšila hmotnost a tření.
Například ložisko WCD Twincam ILQ9 Pro má 6 kuliček, ve srovnání se svým „mladším bratrem“ ILQ7, který jich má 7. Naše ložisko Speed Bearing RECORD má dokonce jen 5 kuliček.
U ložisek standardu 608 je běžné najít provedení se 7 nebo 8 kuličkami.

Třídy ložisek

ABEC
ABEC (Annular Bearing Engineering Committee) se stal nejznámějším označením kvality a přesnosti ložisek. ABEC je výrobní norma, která určuje přesnost a výrobní tolerance ložisek.
Tolerance se obvykle uvádějí číselně – nejčastěji se setkáte s ložisky ABEC 3, 5, 7 nebo 9. Platí, že čím vyšší hodnocení ABEC, tím lepší kvalita a přesnost ložiska.
Některá špičková ložiska, například keramická nebo originální švýcarská ložiska, se označení ABEC záměrně vyhýbají. Jsou jednoduše známá svou vysokou kvalitou a výkonem.
Pro detailnější srovnání existuje i ISO 5753-1, což je oficiální mezinárodní norma, která určuje přesnost kuliček a oběžné dráhy ložiska. Bohužel většina výrobců ložisek má vlastní způsoby označování kvality, což ztěžuje přímé porovnání a určení, které ložisko skutečně podává nejlepší výkon.
Abychom do toho vnesli více jasno, naši ambasadoři – například Bart Swings (Race) nebo Ewelina Czapla (Freeskate) – testují různé typy ložisek ve svých disciplínách, aby posoudili jejich výkon a kvalitu.
ILQ
ILQ je označení, které používá výrobce Twincam pro marketingové účely, zatímco ABEC je běžný průmyslový standard určující přesnost a tolerance ložisek.
Podobně jako u klasického hodnocení ABEC platí, že čím vyšší standard ILQ, tím lepší kvalita ložiska. ložiska Twincam jsou známá jako vysoce kvalitní ložiska s rychlým otáčením.
Výběr je na vás – vyzkoušejte různé typy ložisek a zjistěte, které nejlépe odpovídají vašemu stylu bruslení.
FREESPIN
Freespin Technology se používá u ložisek WICKED ABEC 5, 7 a 9. Speciální mazivo umožňuje těmto výkonným ložiskům otáčet se rychle a hladce. ložiska WICKED Freespin představují cenově dostupnou alternativu, jak vylepšit své brusle.
Materiály – vnitřní a vnější kroužek, kuličky a oběžné dráhy
Pro výrobu ložisek a jejich jednotlivých součástí se používá široká škála materiálů. V této části se podíváme blíže na různé materiály, které se při výrobě ložisek využívají.
Materiály ložisek

Keramika
Keramická ložiska nabízejí nižší tření, nižší hmotnost a delší životnost.
Většina keramických ložisek je hybridní konstrukce – mají ocelový vnitřní a vnější kroužek a keramické kuličky. Plně keramická ložiska jsou vzácná kvůli velmi vysoké ceně.
Špičková keramická ložiska se vyrábí z nitridu křemíku (Si₂N₄), díky čemuž mají černou barvu. Jsou asi o 30 % tvrdší než ocelová ložiska, mají hladší povrch, rovnoměrnější velikost a tím výrazně snižují tření. Další výhodou keramických ložisek je, že nerezaví, a tím se snižuje potřeba údržby.
Levnější bílá keramická ložiska jsou vyrobena z méně kvalitních surovin a nemají tak dobrý výkon jako černá ložiska z nitridu křemíku. Je třeba poznamenat, že plně keramická ložiska nevyžadují mazání, zatímco hybridní keramická ložiska ano.
Chromová ocel
Ocel je slitina železa a uhlíku, někdy s příměsí dalších materiálů. Chromová ocel nebo chromem pokovená ocel se vyrábí ponořením běžné oceli do elektrolytového roztoku obsahujícího chrom a následnou elektrolýzou, která vytvoří povrchovou vrstvu.
Nejčastějším materiálem pro výrobu vnitřních a vnějších kroužků, kuliček a oběžných drah přesných ložisek je 52100 chromová ocel. Díky speciálnímu tepelnému zpracování a precizně leštěným povrchům poskytují tato ložiska tvrdý povrch, který snižuje únavu z valivého kontaktu, což umožňuje jezdit rychle, hladce a tiše.
Chromová ocel se používá u ložisek střední a vyšší třídy. Kontakt s vodou je třeba se vyhnout, protože by mohl způsobit rez a zhoršení výkonu.
Nerezová ocel
Nerezová ocel obsahuje vyšší podíl chromu (min. 10,5 %), snížený obsah uhlíku (max. 1,2 %) a příměs niklu nebo jiných prvků. Je chráněna pasivní vrstvou oxidu chromu, která se přirozeně vytváří na povrchu působením vlhkosti a chromu. Pokud se povrch poškrábe, tato vrstva se sama obnoví, což dává ložiskům z nerezové oceli korozivzdornost.
Nerezová ložiska jsou odolná a spolehlivá, ideální pro bruslení ve vlhkých podmínkách, například při off-road bruslení nebo při maratonských závodech na inline bruslích.
Uhlíková ocel
Uhlík je moderní materiál využívaný při výrobě letadel, vozů Formule 1 i mnoha sportovních potřeb s vysokým výkonem. V případě ložisek ale může být označení zavádějící.
ložiska z uhlíkové oceli neunesou vysoké zatížení, nejsou vhodná pro vysoké rychlosti a neodolávají korozi. Vyšší tření mezi kuličkami a oběžnou dráhou vede k nižší rychlosti a horšímu výkonu. Obvykle jde o levná ložiska, která se používají u základních a cenově dostupných bruslí.
Uhlíkově-hybridní ocel
WICKED Carbon Pro ložiska jsou vyrobena ze směsi chromové oceli a uhlíkové oceli. Vnitřní a vnější kroužky i oběžné dráhy jsou z tvrdší chromové oceli, zatímco kuličky jsou z uhlíkové oceli. Díky tomu tato ložiska poskytují lepší a plynulejší jízdu než ložiska vyrobená pouze z uhlíkové oceli.
Klece ložisek (Bearing Retainers)

Retainer, také nazývaný klec ložiska, udržuje kuličky rovnoměrně rozmístěné po oběžné dráze, aby se zabránilo jejich vzájemnému kontaktu a bylo možné dosahovat vyšších rychlostí.
Klec také pomáhá udržovat mazivo kolem kuliček a oběžných drah, čímž zajišťuje hladký chod a dále zlepšuje výkon.
Pro dosažení vyšší přesnosti a prevenci nadměrného tření je důležité, aby klec neměla příliš velký radiální pohyb. Toho se dosahuje tím, že je klec vedena buď kuličkami, nebo jedním z kroužků ložiska.
Ocelová klec
Ocelové klece se používají velmi často, obvykle mají tvar „korunky“ a bývají vedeny vnitřním kroužkem.
Nevýhody ocelových klecí:
-
vyšší hmotnost,
-
při nárazech se mohou deformovat,
-
pokud se použije uhlíková ocel, mohou reznout,
-
bývají hlučnější než jiné typy klecí.
Více informací o typech oceli najdete v části: Materiály – vnitřní a vnější kroužek, kuličky a oběžné dráhy.
Kompozitní klec
Kompozitní klece se nejčastěji vyrábějí z vstřikovaného vyztuženého nylonu, ale lze se setkat i s klecemi z acetalu (POM).
Další polymery:
-
polyethylen (PE) – používá se u ložisek z nerezové oceli,
-
PEEK (PK) – využíván hlavně u keramických ložisek.
Plastové klece ve tvaru korunky jsou obvykle vedené kuličkami a mají lepší kluzné vlastnosti než ocelové klece. Díky tomu způsobují méně kolísání běžného momentu a mohou zvýšit maximální rychlost až o 60 %, což je činí ideálními pro aplikace s vysokými otáčkami.
Kryty ložisek (Bearing Shields)
Uzavřená a polouzavřená ložiska
-
Uzavřená ložiska jsou zcela zakrytá z obou stran.
-
Polouzavřená ložiska jsou zakrytá pouze z jedné strany, druhá strana zůstává otevřená pro snazší údržbu. Otevřená strana ložiska by měla být vždy orientovaná dovnitř kola, aby byla chráněna před prachem, vodou a nečistotami.
Výhody (polo)otevřeného ložiska:
-
jednodušší údržba
-
o něco nižší hmotnost
Nevýhody (polo)otevřeného ložiska:
-
riziko kontaminace prachem a vodou
-
mazivo se rychleji odpařuje
-
kratší intervaly mezi údržbou
ZZ : Kovové kryty / neodnímatelné
ložiska zakrytá z obou stran neodnímatelnými kovovými kryty, které jsou upevněny do vnějšího kroužku zalisováním nebo nalisováním. Tento typ nelze rozebrat, takže ložisko není možné udržovat – lze pouze čistit vnější povrch a po jízdě ve vlhku je vysušit, aby se předešlo korozi.
Používají se často u levnějších bruslí.
ZZS / ZS : C-kroužek / odnímatelné kovové kryty
ložiska zakrytá z obou stran odnímatelnými nekontaktními kovovými kryty, které jsou upevněny pomocí pružného drátu (C-kroužku). Protože kryty nekontaktují vnitřní kroužek, neovlivňují moment ani rychlost.
Kód ZS označuje ložisko s jedním krytem.
Výhody krytů s C-kroužkem:
-
nekontaktní provedení → žádné dodatečné tření
-
nezvyšují teplotu
-
vhodné až po limitní rychlost ložiska
-
dobré těsnění proti úniku maziva (verze ZZS)
-
dlouhodobě bezúdržbové
Nevýhody:
-
omezená ochrana proti prachu, nečistotám a vodě (zejména u verze Z2)
2RS / RS : Odnímatelné gumové kryty
Tvořené nekontaktními těsnicími kroužky z nitrilové gumy (NBR), spojenými s ocelovou vložkou. Těsnění je upevněno do drážky ve vnějším kroužku. Kryt je možné sejmout, ale je nutné dbát opatrnosti, aby se nepoškodila nebo neohla těsnicí hrana.
Gumové kryty mají kontakt s vnitřním kroužkem, což poskytuje lepší ochranu proti prachu a vodě než kovové kryty. Nevýhodou je ale vyšší moment tření a snížení maximální rychlosti ložiska. Navíc některá maziva a čisticí prostředky mohou s gumou reagovat.
Kód RS označuje ložisko s jedním gumovým krytem.
Maziva pro ložiska (Bearing Lubricants)

Mazání vytváří mezi kontaktními plochami ložiska tenký film, který snižuje tření, odvádí teplo a chrání kuličky a oběžné dráhy před korozí. Typ použitého maziva ovlivňuje maximální rychlost otáčení, provozní teplotu, úroveň tření, hluk a v konečném důsledku i životnost ložiska.
Teflon
Teflon se používá jako přísada k jiným mazivům díky svým výhodám:
-
zabraňuje rezavění a korozi,
-
zlepšuje provozní vlastnosti běžných vazelínových maziv.
Minerální nebo syntetická maziva (olej)
Minerální a syntetická maziva jsou nejpoužívanějšími mazivy pro ložiska určená k vysokým rychlostem.
Na trhu existuje mnoho druhů syntetických olejů a každý rychlobruslař má svůj vlastní „tajný recept“, který mu dodává jistotu a maximální výkon. Někteří sportovci dokonce závodí zcela bez maziva.
Minerální a syntetická maziva se liší viskozitou.
Obecně platí, že mazivo s nízkou viskozitou:
-
se snadněji rozprostře po ložisku,
-
vytváří menší tření (ložisko se otáčí rychleji),
-
rychleji se odpařuje, což znamená častější intervaly údržby oproti běžným vazelínám.
Silikonová maziva
Silikonová maziva mění svou viskozitu méně v závislosti na teplotě a mohou pracovat v širším teplotním rozsahu než jiná maziva.
Mají také vodoodpudivé vlastnosti, a proto jsou skvělá do vlhkých podmínek. Nevýhodou je, že nejsou vhodná pro vysoké rychlosti.
Vazelíny
Vazelíny jsou ve skutečnosti oleje smíchané se zahušťovadlem, které udrží mazivo v ložisku déle než jiné typy maziv.
Výhodou je, že poskytují stálé mazání po delší dobu bez potřeby údržby.
Příliš mnoho vazelíny má ale negativní vliv:
-
způsobuje vyšší valivý odpor (vyšší tření),
-
zhoršuje schopnost ložiska odvádět teplo,
-
nadbytečné množství je tedy kontraproduktivní.
Údržba ložisek (Bearing Maintenance)

Pokud začnete při jízdě slyšet z ložisek více hluku, brusle se přestanou rozjíždět tak daleko mezi odrazy, nebo máte pocit, že je potřeba více námahy k dosažení rychlosti, je pravděpodobně čas na jejich údržbu.
Údržba ložisek je jednodušší, než si myslíte, a ještě vám ušetří peníze.
Jak pravidelně udržovat ložiska – jednoduchý postup:
-
Demontujte kola z rámu.
-
Otevřete kryty ložisek (pokud to konstrukce umožňuje) pomocí jehly.
-
Vložte otevřená ložiska do malé nádoby (např. WICKED Wash) naplněné citrusovým čističem nebo jinou čisticí kapalinou.
-
Vyčistěte ložiska pečlivě kartáčkem.
-
Osušte vyčištěná ložiska na ručníku.
-
Namažte suchá ložiska syntetickým olejem, vazelínou nebo jiným mazivem.
-
Zavřete ložiska zpět.
-
Vložte ložiska do kol a můžete znovu jezdit.
Jak často udržovat ložiska?
Neexistuje přesné pravidlo – záleží na podmínkách, terénu a stylu bruslení.
-
Jiní čekají, až začnou ztrácet výkon.
-
Někteří díly prostě vymění a údržbu vůbec neřeší.
Pracho, voda a nečistoty mohou poškodit leštěné oběžné dráhy a kuličky přesných ložisek, což ovlivní jejich výkon a nakonec i rychlost bruslí. Pravidelnou údržbou můžete výrazně prodloužit životnost ložisek.







































































































